1. Waarom is onderhoud nodig ?
Via slangen en slangverbindingen kan er – door natuurlijke verdamping – jaarlijks tot 6% tot 12% van het koudemiddel ontsnappen. Hierdoor wordt de koelcapaciteit al na relatief korte tijd minder.
In het koudemiddel is ook olie toegevoegd. Deze olie smeert de compressor (aircopomp).
Te weinig koudemiddel zorgt voor te weinig olietransport waardoor schade aan de compressor veroorzaakt kan worden.
Onvoldoende koudemiddel verhoogt bovendien het brandstofverbruik, omdat de compressor vaker en langer moet werken om het interieur te koelen.
2 Waarom is een slecht werkende airco slecht voor uw gezondheid ?
De verdamper van de airconditioning maakt deel uit van het ventilatiesysteem en bevindt zich onder het dashboard in een donkere en vochtige omgeving. Een ideale plaats voor bacteriën, schimmels en micro-organismen. Deze komen via het ventilatiesysteem in het interieur van het voertuig. Dit kan onaangename geuren en allergische reacties veroorzaken. Vervuiling van uw interiuerfilter is dan ook een gevolg.
Regelmatig desinfecteren van de verdamper houdt de verdamper schoon en verwijdert bacteriën, schimmels en micro-organismen.
3. Waarom is de airco ook belangrijk voor de veiligheid ?
Als het in de auto heet is, wordt het lichaam sneller moe. Bovendien nemen reactiesnelheid en concentratie af.
De airco zorgt voor een koele en stabiele temperatuur.
In de winter zorgt de airco voor het ontvochten van uw auto,
hierdoor beslaan de ramen niet en blijft uw zicht optimaal.
4. Waarom het onderhoud bij een airco-expert ?
Airconditionings zijn geavanceerde systemen. Voor onderhoud en reparaties zijn speciale test -, reparatie en servicegereedschappen noodzakelijk. Bovendien dient het personeel van de garage een speciale opleiding te hebben gevolgd.
Laat daarom onderhoud verrichten door een specialist voor een goed werkende airco en om schade aan uw aircosysteem te voorkomen.
5. Waarom is het antivriesgehalte ook ’s zomers belangrijk ?
Hoewel airconditioning en motorkoelsysteem twee gescheiden systemen zijn, beïnvloeden zij elkaar wel. Een ingeschakelde airconditioning vormt een extra belasting voor het koelsysteem van de motor waardoor de temperatuur van het koelwater stijgt. De additieven in het koudemiddel beschermen niet alleen tegen vorst, maar ook tegen oververhitting van de motor. Een juiste verhouding tussen water en antivries verhoogt het kookpunt van het koudemiddel tot boven 120°C. Een enorme vermogensreserve. Dit is vooral in de zomer van belang, wanneer airco en koelsysteem door de omgevingstemperatuur en lange vakantieritten sterk worden belast.
Daarom controleren wij ook bij regulier onderhoud het koelsysteem.