Waarom een standkachel ?
– Warme start (Elke oude start kost 500 km van de levensduur van de auto)
– Een standkachel maakt binnen de kortste tijd uw ramen van uw auto sneeuw – en ijsvrij.
– Voorkomt condensvorming en opnieuw bevriezen.
– Zorgt voor een behaaglijke temperatuur in de auto.
– Ventilatie in de zomer: In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan. De airco zal dan veel sneller voor een aangename temperatuur zorgen.
Wat is een standkachel?
Een standkachel is een met brandstof van de auto gestookte lucht- of waterverhitter. De kachel kan los functioneren van de aanwezige motor in uw auto.
Als de verwarming zijn maximale temperatuur heeft bereikt wordt de standkachel uitgeschakeld.
Er zijn 2 soorten standkachels;
– Waterstandkachel:
Als de standkachel aan staat wordt er door de brandstofpomp diesel of benzine vanuit de tank van het voertuig naar de standkachel gepompt. Hier wordt de brandstof ontstoken door een gloeistift, als er niet direct verbranding ontstaat wordt de opstart procedure automatisch herhaald. In de verbrandingskamer ontstaat een vlam die de warmtewisselaar verwarmt. De verwarming zuigt lucht aan van buiten voor de verbranding en de uitlaatgassen worden weer naar buiten geblazen.
Tijdens het verwarmen wordt door de ingebouwde pomp de koelvloeistof door de standkachel unit geleid.
Tijdens het passeren van de warmtewisselaar wordt de koelvloeistof opgewarmd. In het aangesloten koelvloeistofcircuit wordt via de kachel radiateur het interieur en/of motorblok verwarmd. Wanneer de koelvloeistof op temperatuur is gebracht zal de interieur ventilator aangestuurd worden. Als het interieur en/of de motor op temperatuur is wordt het verwarmingsvermogen gereduceerd en de watertemperatuur stijgt verder.
Als de maximum watertemperatuur bereikt wordt, schakelt de standkachel uit en gaat op stand-by, als de watertemperatuur onder een bepaalde waarde zakt zal de verwarmer weer starten. Op deze manier wordt het verwarmingsvermogen automatisch aangepast aan de verwarmingsvraag. Als de verwarming wordt uitgeschakeld, wordt het verbrandingsproces op een gecontroleerde manier gestopt. Hiervoor gaat de unit een korte tijd snel draaien om af te koelen. Hierdoor is de verwarming direct weer klaar voor gebruik.
– Luchtkachel:
Als de Lucht standkachel aan staat, wordt er door de brandstofpomp diesel of benzine vanuit de tank van het voertuig naar de standkachel gepompt. Hier wordt de brandstof ontstoken door een gloeistift, als er niet direct verbranding ontstaat wordt de opstart procedure automatisch herhaald. In de verbrandingskamer ontstaat een vlam die de warmtewisselaar verwarmd. De verwarming zuigt lucht aan van buiten voor de verbranding en de uitlaatgassen worden weer naar buiten geblazen.
Gedurende het verwarmen wordt door de ingebouwde ventilator lucht aangezogen en door de unit geleid.
Tijdens het passeren van de warmtewisselaar wordt de lucht opgewarmd en de warme lucht zal de lucht weer uitgeblazen en verspreiden.De aangesloten hete lucht slangen verspreiden de warme lucht gelijkmatig door het interieur. Door de scheiding tussen verbrandingslucht circuit en verwarmingslucht circuit is er geen kwaliteitsverlies van de hete lucht. Een temperatuur sensor meet constant de temperatuur van het interieur en past het verwarmingsniveau constant aan door de hoeveelheid lucht die door de verwarming gaat te variëren. Op deze manier wordt de ingestelde temperatuur snel bereikt en op een constant niveau gehouden. Als de verwarming wordt uitgeschakeld, wordt het verbrandingsproces op een gecontroleerde manier gestopt. Hiervoor gaat de unit een korte tijd snel draaien om af te koelen. Hierdoor is de verwarming direct weer klaar voor gebruik.
Een standkachel bespaart geld
Het brandstofverbruik neemt slechts minimaal toe doordat de brandstofbesparing die wordt gerealiseerd door de motor op te warmen bijna het gehele verbruik tijdens de opwarmingsfase compenseert. De echte brandstofkosten van parkeerverwarming:
Parkeerverwarming met een benzinemotor: ca. € 0,26 (bij een prijs van € 1,55* per liter en een verwarmingstijd van 20 minuten)
Parkeerverwarming met een dieselmotor: ca. € 0,13 (bij een prijs van € 1,30* per liter en een verwarmingstijd van 20 minuten)(*Gemiddelde brandstofprijzen volgens de ANWB 1 februari 2019)
Het brandstofverbruik stijgt slechts zeer licht omdat het extra brandstofverbruik van een koude start nagenoeg gecompenseerd wordt.
Goed voor het milieu:
Een standkachel beschermt de motor, uw portemonnee en de natuur. Dankzij de voorverwarmde motor worden schadelijke emissies met tot wel 50% verminderd met een interne verbrandingsmotor.
De voordelen van een warme start :
Benzinevoertuig:ca. 21% minder HC- en NOx-emissies.ca. 44% minder CO-emissies.
Dieselvoertuig:ca. 5 % minder HC- en NOx-emissies.ca. 30 % minder CO-emissies.
De voordelen voor u op een rij.
Veiligheid dankzij helder zicht
Warmte vanaf de start
Stap in zonder te krabben
Bespaart veel tijd
Geen koude start voor de auto